COVID-19 باعث افزایش تقاضا برای خدمات بهداشت روان می شود: UNFPA |

مشاوران علاوه بر چالش های ناشی از بحران ، درخواست های فوری برای حمایت روانی و اجتماعی ، به ویژه در میان زنان و دختران که با افزایش خشونت جنسیتی روبرو هستند ، گزارش می دهند.

پما ، یک مشاور بهداشت روان که داوطلب UNFPA در بوتان مرکزی است ، شاهد این موضوع دست اول است.

وی اخیراً گفت: “این قفل كل كشور را به بن بست رسانده است ، اما خشونت خانگی و خشونت علیه زنان و دختران ازدیاد یافته است.”

افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت

پما که از سال 2007 به عنوان مشاور داوطلب فعالیت می کند ، به دلیل شیوع بیماری همه گیر قصد ارائه خدمات تلفنی را دارد.

پما گفت که وی “بسیار مشغول” ارائه خدمات فروش تلفنی به بازماندگان خشونت جسمی و جنسی بوده است.

مرکز بحران یک مرحله ای تحت حمایت UNFPA ، واقع در بیمارستان ارجاع ملی در تیمفو ، پایتخت بوتان ، همچنین شاهد افزایش خشونت های جنسیتی و نگرانی های بهداشت روان بوده است.

دچن چایم ، افسر برنامه UNFPA ، گفت: “طی سه ماه اول محدودیت های COVID-19 ، 22 مورد تجاوز جنسی / تجاوز جنسی به افراد زیر سن قانونی به مرکز بحران یک مرحله ای گزارش شده است.”

وی افزود كه طی یك دوره سه هفته ای در ماه آگوست ، “روزنامه ملی موارد افزایش خودكشی را گزارش كرد و مركز یك توقف هر چهار روز یك مورد خودكشی را گزارش كرد.”

سازمان های غیردولتی تحت حمایت UNFPA و همچنین پناهگاه هایی در سراسر کشور ، ده ها مورد خشونت علیه زنان و دختران را نیز ثبت کرده اند.

تقاضا برای فروش تلفنی

بوتان ، یک پادشاهی محصور در خشکی در هیمالیا ، اولین مورد COVID-19 را در اوایل ماه مارس ثبت کرد ، که باعث محدودیت های حرکتی و تعطیلی مدارس و سایر م institutionsسسات شد.

در طی ماههای اول تعطیلی ها ، سازمان جامعه مدنی RENEW ، یک شریک UNFPA ، بیش از 200 خدمات فروش تلفنی ارائه داد که نشان دهنده افزایش چشمگیر تقاضا است.

برای Pema ، فروش تلفنی همیشه کافی نیست. برخی از بازماندگان نیاز به حمایت حضوری دارند.

“طی پنج روز گذشته ، از طریق تلفن در یک پرونده شدید تجاوز به زناشویی شرکت کرده ام. مرتکب قبلا گزارش شده و در بازداشت پلیس است. ”

“امروز ، مشتری من بیش از هفت بار با من تماس گرفته است و من کمی نگران هستم. من می خواهم به او سر بزنم ، بنابراین برای دستور حرکت از گروه ویژه COVID-19 درخواست می کنم. “

شبکه داوطلب جامعه

گروه ویژه یک گروه چند بخشی است که تحت حمایت اعلیحضرت گالیوم سانگای چودن وانگچاک ، ملکه مادر بوتان و سفیر حسن نیت UNFPA تشکیل شده است.

به طور معمول ، گروه ویژه با گردهم آوردن نمایندگان بهداشت ، آموزش ، حقوقی و فرهنگی ناحیه مواردی مانند HIV و عفونت های مقاربتی را برطرف می کند. امروز ، بسیاری از واکنشهای همه گیر را هماهنگ می کند.

با پشتیبانی UNFPA ، گروه ویژه همچنین طی شش سال گذشته با شبکه داوطلبان جامعه همکاری نزدیک داشته است. از طریق این شبکه است که پما و بیش از 100 نفر دیگر مانند او پشتیبانی روانی-اجتماعی از بازماندگان خشونت ارائه می دهند.

داوطلبان باید حتی در شرایط عادی برای ملاقات با مشتری از طریق مناطق کوهستانی حرکت کنند. اگرچه بیماری همه گیر امور پیچیده ای را ایجاد کرده است ، اما این شبکه در 20 منطقه کشور فعال است.

پما گفت: “این زمانی است که هیچ چیز بدون هماهنگی مناسب حرکت نمی کند.” “نیروی کار چند بخشی و سیستم خدمات مبتنی بر جامعه که با هم کار می کنند واقعاً به من کمک کرده است حتی با این قفل ارتباط با مشتری هایم ارتباط برقرار کنم.”

نیازها در حال افزایش است

هنگامی که همه گیری در مارس اعلام شد ، تلاش های هماهنگی تقریباً بلافاصله آغاز شد. جمعیت آسیب پذیر شناسایی شد و اطلاعات مربوط به پشتیبانی و خدمات به طور گسترده ای از طریق تلویزیون و رسانه های اجتماعی توسط UNFPA و شرکا منتشر شد.

با این وجود ، علیرغم این تلاش ها ، UNFPA هشدار داد که نیازها در حال افزایش است و توجه فوری لازم است.

این شنبه ، 10 اکتبر ، روز جهانی بهداشت روان است و کارشناسان در سراسر جهان از افزایش سرمایه گذاری در خدمات در زمانی که بسیاری از زندگی ها از بین رفته است ، حمایت می کنند.

تدروس گبریزوس ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: “ما در حال حاضر شاهد عواقب همه گیر COVID-19 بر سلامت روان مردم هستیم و این تازه آغاز کار است.”

حمایت از “شادی ناخالص ملی”

طبق برنامه UNFPA ، بوتان به اهمیت اطمینان از سلامت روان پی برده است. از دهه 1970 سیاست رسمی توسعه کشور با مفهوم “خوشبختی ناخالص ملی” هدایت می شود.

وزارت بهداشت برای پاسخگویی به افراد بحران زده یک خط تلفن اختصاصی ایجاد کرده است که توسط روانپزشکان ارشد هدایت می شود. هرکسی که در معرض خطر خودکشی یا خودزنی باشد یا به هرگونه حمایت بهداشت روان دیگری احتیاج داشته باشد ، می تواند به صورت رایگان به این خدمات دسترسی پیدا کند.

علاوه بر این ، کمیسیون ملی زنان و کودکان و RENEW-UNFPA ، خدمات مشاوره روانشناختی و پناهگاه موقت را نیز ارائه می دهند که این خدمات نیز رایگان هستند.