WHO از گینه استوایی در مبارزه با اولین شیوع ویروس مرگبار ماربورگ در این کشور حمایت می کند.

تب خونریزی دهنده ویروسی نادر و در عین حال شدید شبیه ابولا است و میزان مرگ و میر آن تا 88 درصد است.

WHO روز دوشنبه گزارش داد که تاکنون 9 مورد مرگ و 16 مورد مشکوک با علائمی از جمله تب، خستگی و استفراغ خونی و اسهال گزارش شده است. تحقیقات بیشتر ادامه دارد.

اقدام سریع، جلسه کارشناسی

ماربورگ بسیار عفونی است. با تشکر از اقدام سریع و قاطع مقامات گینه استوایی در تایید بیماری، واکنش اضطراری می تواند به سرعت کامل شود تا ما جان ها را نجات دهید و ویروس را متوقف کنید در اسرع وقت، “دکتر Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای آفریقا گفت.

WHO روز سه‌شنبه جلسه‌ای فوری با کنسرسیوم واکسن ویروس ماربورگ (MARVAC) برای بحث در مورد شیوع این بیماری تشکیل داد.

MARVAC شامل رهبرانی در زمینه تحقیق و توسعه واکسن است که برای تولید واکسن‌هایی علیه این بیماری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

نمونه ها به سنگال ارسال شد

شیوع این بیماری پس از مرگ 9 نفر در استان کی نتم واقع در غرب گینه استوایی تایید شد. بنا بر گزارش رسانه ها، مرگ و میرها بین 7 ژانویه تا 7 فوریه رخ داده است.

مقامات بهداشتی با حمایت سازمان جهانی بهداشت، نمونه هایی را به آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور در سنگال فرستادند تا علت را مشخص کنند.

هشت نمونه مورد آزمایش قرار گرفت که یکی از آنها مثبت شد.

واکنش اضطراری در حال انجام است

تیم های پیشرفته برای ردیابی تماس ها، ایزوله کردن و ارائه مراقبت های پزشکی به افرادی که علائم بیماری را نشان می دهند، در مناطق آسیب دیده مستقر شده اند.

تلاش‌های واکنش سریع اضطراری نیز در حال انجام است و WHO کارشناسان اورژانس بهداشتی را در زمینه اپیدمیولوژی، مدیریت موارد، پیشگیری از عفونت، آزمایشگاه و ارتباطات خطر اعزام کرده است.

آژانس ملل متحد همچنین حمل و نقل چادرهای دستکش آزمایشگاهی را برای آزمایش نمونه و همچنین یک کیت تب خونریزی دهنده ویروسی که شامل تجهیزات حفاظت فردی برای استفاده 500 کارمند بهداشتی است، تسهیل می کند.

اتصال ویروس ابولا

ویروس ماربورگ از خانواده ویروس هایی است که باعث ابولا می شود.

این بیماری توسط خفاش های میوه به انسان منتقل می شود و از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن افراد، سطوح و مواد آلوده پخش می شود.

این بیماری اولین بار در سال 1967 پس از شیوع همزمان در شهرهای ماربورگ و فرانکفورت آلمان و در بلگراد صربستان شناسایی شد.

بیماری به طور ناگهانی، با تب بالا، سردرد شدید و ضعف شدید شروع می شود. بسیاری از بیماران در عرض هفت روز دچار علائم خونریزی شدید می شوند.

در حالی که تاکنون هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی برای درمان ویروس تایید نشده است، آبرسانی مجدد با مایعات خوراکی یا داخل وریدی و درمان علائم خاص، شانس بقا را افزایش می دهد.