WHO خواستار اقدام برای محافظت، حمایت و گسترش نیروی بهداشت جهانی است

از زمان تأسیس آژانس ملل متحد، جهان شاهد دستاوردهای بهداشتی فوق‌العاده‌ای بوده است، از جمله ریشه‌کنی آبله، حذف تقریباً فلج اطفال، و کاهش مرگ و میر مادران. جان میلیون ها جوان نیز از طریق ایمن سازی دوران کودکی نجات یافته است.

“تاریخ WHO نشان می دهد که چه چیزی ممکن است وقتی ملت ها برای یک هدف مشترک گرد هم می آیندتدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت.

شکاف های عمده، تهدید آب و هوا

اگرچه می توان به آن افتخار کرد، تدروس به کارهایی که برای دستیابی به چشم انداز بنیادی WHO در مورد جهانی که در آن همه مردم به بالاترین استانداردهای سلامت دست می یابند، باقی مانده است اشاره کرد.

“ما به مواجهه ادامه می دهیم نابرابری گسترده در دسترسی به خدمات بهداشتیوی گفت، شکاف های عمده در دفاع در جهان در برابر شرایط اضطراری بهداشتی و تهدیدات ناشی از محصولات مضر برای سلامت و بحران آب و هوا.

برای مقابله با این چالش ها، WHO از دولت ها می خواهد تااقدامات فوری برای حفاظت، حمایت و گسترش نیروی کار بهداشتی انجام شود.

پیش بینی کمبود کارکنان بهداشتی

سرمایه گذاری در آموزش، مهارت ها و مشاغل مناسب باید در اولویت قرار گیرد تا تقاضای رو به رشد برای مراقبت و جلوگیری از آن را برآورده کند. پیش بینی کمبود 10 میلیون کارمند بهداشتی تا سال 2030، عمدتاً در کشورهای در حال توسعه.

WHO اخیراً یک برنامه آموزشی جهانی را در مورد مراقبت‌های اورژانسی اولیه اعلام کرده است که ۲۵ درصد پرستاران و ماماها را از ۲۵ کشور با درآمد کم و متوسط ​​تا پایان سال ۲۰۲۵ هدف قرار می‌دهد.

قدردانی جدید

روز دوشنبه، تدروس همچنین سخنان افتتاحیه پنجمین مجمع جهانی منابع انسانی برای سلامت در ژنو را ایراد کرد. بیش از 3000 نماینده از بیش از 140 کشور در این رویداد سه روزه حضور دارند که مصادف با هفته جهانی کارکنان بهداشت و هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس WHO است.

وی بار دیگر تاکید کرد که چشم انداز دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه تنها با نیروی کار بهداشتی کافی و مورد حمایت قابل دستیابی است.

تدروس گفت که کووید-19 به جهان قدردانی جدیدی از ارزش باورنکردنی کارکنان بهداشتی داده است که “روز و روز برای محافظت از ما تلاش می کردند”. آنها و سیستم های بهداشتی که در آن کار می کنند، به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

او گفت که میلیون ها نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی در طول این همه گیری مبتلا شده اند. هزاران نفر جان باختند و تعداد زیادی هم هستند به سادگی از کار بیش از حد خسته شده است.

اضطراب، افسردگی و فرسودگی شغلی

علاوه بر این، اختلالات شدید در سیستم های بهداشتی در طول بحران جهانی منجر به مرگ و میر بیش از حد و مرگ و میرهای قابل اجتناب در بسیاری از کشورها شده است و دستاوردهای بهداشتی قبلی را معکوس کرده است.

بزرگترین علت اختلال در خدمات بهداشتی در طول همه گیری این بیماری بود کمبود کارکنان بهداشتی. و تنها بزرگترین مانع برای تحویل واکسن ها و سایر ابزارهای نجات دهنده زندگی برای مبارزه با کووید-19 کمبود کارکنان بهداشتی بود.»

تدروس گزارش داد که از زمان شروع همه گیری، بیش از یک نفر از هر سه کارمند بهداشت و مراقبت از اضطراب و افسردگی رنج برده اند و حدود نصف فرسودگی شغلی را تجربه کرده اند.

او ادامه داد: کارگران صدای مبارزه خود را می دهند. اعتصابات و اقدامات صنعتی در سطوح بی سابقه هستند: نارضایتی از شرایط کار در بیش از 160 کشور گزارش شده است.

به میراث احترام بگذار

تدروس بر نیاز به محافظت از کارکنان بهداشتی، از جمله از طریق حمایت از حقوق کار آنها تأکید کرد. او همچنین کشورها را تشویق کرد تا در شرایط کاری مناسب برای این بخش، دستمزد منصفانه، آموزش و رهبری سرمایه گذاری کنند.

او افزود که نقش زنان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا آنها دو سوم نیروی کار بهداشت و مراقبت را تشکیل می دهند.

زنان بسیار کمی در پست‌های ارشد در بخش بهداشت هستند و 24 درصد شکاف دستمزد جنسیتی وجود دارد. سقف شیشه ای باید خرد شود،” او گفت.

رئیس سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواست تا با یکدیگر همکاری کنند، زیرا این کار نباید فقط به وزارت بهداشت واگذار شود.

تدروس گفت: «همه ما نقشی داریم. هیچ راهی برای ارج نهادن به میراث کارکنان بهداشت و درمان که جان خود را بر اثر COVID-19 از دست داده‌اند یا با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند، وجود ندارد. محافظت، سرمایه گذاری، با هم