WHO می گوید که موارد سرخک در سال گذشته به بالاترین سطح 23 ساله رسیده و 200000 نفر را به عنوان غرفه های واکسیناسیون کشته است

تعداد کشته شدگان در سال 2019 50 درصد بیشتر از کمترین میزان تاریخی بود که در سال 2016 به آن رسیده بود و در تمام مناطق WHO با افزایش موارد ، در مجموع 869،770 در جهان جمع شد.

امسال موارد کمتری وجود داشته است ، اما بیماری همه گیر COVID-19 تلاش واکسیناسیون را بیشتر عقب انداخته است ، بیش از 94 میلیون نفر در 26 کشور در معرض خطر از دست دادن واکسن های سرخک قرار دارند که کمپین های واکسیناسیون خود را متوقف کرده اند ، از جمله بسیاری از کشورها با شیوع مداوم.

سرخک “از بین نرفته است”

هنریتا فور ، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) ، در بیانیه ای گفت: “قبل از بحران ویروس کرونا ، جهان با بحران سرخک دست و پنجه نرم می کرد ، و از بین نرفته است.” “در حالی که سیستم های بهداشتی از بیماری همه گیر COVID-19 متشنج هستند ، ما نباید اجازه دهیم که مبارزه ما با یک بیماری کشنده به قیمت مبارزه ما با بیماری دیگر باشد.”

سرخک کاملاً قابل پیشگیری است ، اما موفقیت نیاز دارد که 95 درصد کودکان به موقع با دو دوز واکسن حاوی سرخک (MCV1 و MCV2) واکسینه شوند. پوشش MCV1 برای بیش از یک دهه در سطح جهانی بین 84 تا 85 درصد راکد بوده است ، در حالی که پوشش MCV2 به طور پیوسته در حال افزایش است اما هنوز فقط در 71 درصد است.

ناتاشا کراکروفت ، مشاور ارشد فنی سرخک و سرخچه در WHO ، گفت که خبر خوب این است که واکسیناسیون سرخک از سال 2000 بیش از 25.5 میلیون نفر در جهان نجات داده است. اما پوشش کم واکسن به این معنی است که تعداد کودکان محافظت نشده هر ساله در حال افزایش است.

پوشش متوقف شده

دکتر کروکرافت در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: “مسئله اصلی در واقع چاله های زیادی در پوشش نیست ، بلکه مانع پوشش است.”

“این کمی شبیه است ، می دانید ، شراره آتش سوزی در جنگل ، به جایی می رسد که شیوع واقعاً از بین می رود. دکتر کراکروفت گفت: این همان چیزی است که ما در سال 2019 با شیوع تقریباً انفجاری در مناطقی که در طی سالهای متمادی پوشش ناکافی داشته اند ، دیده ایم.

“اگر حدود 80٪ پوشش داشته باشید ، احساس می کنید که همه چیز خوب پیش می رود ، اما در واقع اینطور نیست و سرانجام این شیوع بزرگ را مشاهده می کنید.”



یونیسف / محمود فاضل

کودک در هنگام واکسیناسیون سرخک و سرخچه در طی یک کمپین واکسیناسیون سیار تحت پشتیبانی یونیسف در عدن ، یمن ، فوریه 2019 لبخند می زند.

تردید واکسن

وی گفت ، سیستم های ضعیف بهداشتی و عدم توانایی در دسترسی به کودکان مشکل اصلی در سطح جهان است و تردید واکسن در برخی کشورها یک مشکل اضافی است.

هفته گذشته یونیسف و WHO فراخوان مشترکی را برای جلوگیری از بیماریهای عمده سرخک و فلج اطفال صادر کردند و خواستار 255 میلیون دلار اضافی در طی سه سال آینده برای رسیدگی به شکاف های خطرناک ایمنی سرخک در 45 کشور در بالاترین خطر شیوع قریب الوقوع شدند.

دکتر کروکرافت گفت ، کشورهایی که اخیراً شیوع سرخک بزرگی داشته اند عبارتند از: جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) ، ماداگاسکار ، جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) ، جورجیا ، قزاقستان ، مقدونیه شمالی ، ساموآ ، تونگا و اوکراین.